Continua la carrellata di regole opzionali per la 5^ edizione di D&D. Trattasi però stavolta di qualcosa di molto più semplice da integrare, qualcosa di praticamente scontato: delle misere opzioni per cambiare il feeling di alcune classi di incantatori cambiando la caratteristica su cui si basano i loro incantesimi.
Un cambiamento minimo, in effetti, dal quale può però derivare un modo totalmente nuovo di intendere la suddetta classe.
Due di queste varianti si soffermano sul bardo, quella che è a tutti gli effetti la mia classe preferita e che, finalmente, nella nuova edizione ha del potenziale per poter dire veramente la sua. Le due varianti rimanenti, invece, sono molto più semplici e si limitano a esplorare le possibilità legate a un minimo cambiamento nei due archetipi semi-incantatori di guerriero e ladro.
(dimenticavo: anche qui sono stato aiutato dai preziosi consigli della community)
Due di queste varianti si soffermano sul bardo, quella che è a tutti gli effetti la mia classe preferita e che, finalmente, nella nuova edizione ha del potenziale per poter dire veramente la sua. Le due varianti rimanenti, invece, sono molto più semplici e si limitano a esplorare le possibilità legate a un minimo cambiamento nei due archetipi semi-incantatori di guerriero e ladro.
(dimenticavo: anche qui sono stato aiutato dai preziosi consigli della community)
BARD
VARIANT: LORESEEKER (CERCATORE DEL SAPERE)
Un cercatore del
sapere è un archeologo, uno studioso della conoscenza antica e
perduta, un avventuriero più interessato alla storia dietro a un
tesoro che al suo valore in monete d'oro.
Conosce un poco di
tutto, e le sue abilità sono impareggiabili nel suo campo di
specializzazione. Ha appreso la sua magia da testi antichi e rime
dimenticate, che ancora preservano i segreti dei giorni passati.
Dalla sua vasta conoscenza può trarre il consiglio giusto per
aiutare i suoi amici e compagni in qualsiasi situazione.
A loreseeker
is an archaeologist, a scholar of ancient and forgotten knowledge, an
adventurer more interested in the story behind a treasure than in its
value in gold pieces.
He knows a
bit about everything, and his skills are peerless in his own field.
He learned his magic from ancient texts and forgotten rhymes, that
still preserve the secrets of the days of yore. From his vast
knowledge he could draw the right advice to help his friends and
companions in nearly every situation.
A loreseeker
has all the usual class features of the bard, with the following
exceptions.
Proficiencies
Variant
within the variant: you
could choose to renounce to the proficiency in the three musical
instruments that the bard normally provides in order to know three
additional languages.
Saving
Throws: Dexterity, Intelligence
Spellcasting
It is your
knowledge of ancient magic that shapes your spells, not the music of
the universe but your own understanding of the words of power behind
the fabric of existence itself.
Spellcasting
Ability. Intelligence is your spellcasting ability for your
loreseeker spells. Your magic comes from your understanding of the
ancient lore and from your ability to draw from it.
You use your
Intelligence whenever a spell refers to your spellcasting ability. In
addition, you use your Intelligence modifier when setting the saving
throw DC for a loreseeker spell you cast and when making an attack
roll with one.
Spell
save DC = 8 + your proficiency bonus + your Intelligence modifier
Spell
attack modifier = your proficiency bonus + your Intelligence
modifier
Note:
you draw
your spells from the bard spell list, of course!
Advice of
the loreseeker
This class
feature works exactly as the bardic inspiration feature, but
you can use this feature a number of times equal to your Intelligence
modifier (a minimum of once), rather than a number of times equal to
your Charisma modifier.
BARD
VARIANT: WORDSEER (VEGGENTE DELLA PAROLA)
Un veggente della
parola è un profeta, uno studioso prescelto del divino che vide
l'essenza stessa dell'esistente e può dire con orgoglio: “Io ho
visto, dunque io so.”
Potrebbe essere un
profeta nell'accezione comune del termine, o magari un sacro cantore,
uno le cui parole sono ispirate dagli dei. Quale che sia il caso, la
sua magia è potente e la sua parola saggia, i suoi incantesimi
scaturiti dalla comprensione delle visioni che gli sono state
concesse.
A wordseer
is a prophet, a chosen scholar of the divine who saw the very fabric
of existence and can proudly say: “I saw, hence I know.”
He could be
a prophet in the common sense of the world, or rather a holy
minstrel, one whose words are inspired by the gods. Whether the case,
his magic is strong and his word is wise, his spells coming from his
own understanding of the visions provided to him.
A wordseer
has all the usual class features of the bard, with the following
exceptions.
Proficiencies
Variant
within the variant: you
could choose to renounce to the proficiency in the three musical
instruments that the bard normally provides in order to know three
additional languages.
Saving
Throws: Wisdom, Charisma
Spellcasting
It is your
understanding of the visions granted to you, your own ability to
recall the sacred hymns and the inspired music you composed that
empowers your spells.
Spellcasting
Ability. Wisdom is your spellcasting ability for your
wordseer spells. Your magic comes from your visions and from the
sacred words you learned.
You use your
Wisdom whenever a spell refers to your spellcasting ability. In
addition, you use your Wisdom modifier when setting the saving throw
DC for a loreseeker spell you cast and when making an attack roll
with one.
Spell
save DC = 8 + your proficiency bonus + your Wisdom modifier
Spell
attack modifier = your proficiency bonus + your Wisdom modifier
Note:
you draw
your spells from the bard spell list, of course!
Word of
the Seer
This class
feature works exactly as the bardic inspiration feature, but
you can use this feature a number of times equal to your Wisdom
modifier (a minimum of once), rather than a number of times equal to
your Charisma modifier.
FIGHTER
VARIANT: ELDRITCH KNIGHT – KNOW YOUR LEGACY
This simple
variant of the eldritch knight is good to represent a fighter that
discovers (or finally decides to accept) that magic flows in his
bloodline. Rather than study it as a wizard, he awakens it from his
own blood and soul as a sorcerer does.
Thus he uses
all the eldritch knight class features with the following exceptions.
Spellcasting
Spells
Known of 1st-level and Higher.
You learn and know your spells exactly as a normal eldritch knight
does; however they come from the sorcerer's spell list rather than
from the wizard list.
Spellcasting
Ability. Charisma is your spellcasting ability for your
sorcerer spells, since you drew from your own soul the power to cast
them.
You use your
Charisma whenever a spell refers to your spellcasting ability. In
addition, you use your Charisma modifier when setting the saving
throw DC for a sorcerer spell you cast and when making an attack roll
with one.
Spell
save DC = 8 + your proficiency bonus + your Charisma modifier
Spell
attack modifier = your proficiency bonus + your Charisma modifier
ROGUE
VARIANT: ARCANE TRICKSTER – KNOW YOUR LEGACY
This simple
variant of the arcane trickster is good to represent a rogue that
discovers (or finally decides to accept) that magic flows in his
bloodline. Rather than study it as a wizard, he awakens it from his
own blood and soul as a sorcerer does.
Thus he uses
all the arcane trickster class features with the following
exceptions.
Spellcasting
Spells
Known of 1st-level and Higher.
You learn and know your spells exactly as a normal arcane
trickster
does; however they come from the sorcerer's spell list rather than
from the wizard list.
Spellcasting
Ability. Charisma is your spellcasting ability for your
sorcerer spells, since you drew from your own soul the power to cast
them.
You use your
Charisma whenever a spell refers to your spellcasting ability. In
addition, you use your Charisma modifier when setting the saving
throw DC for a sorcerer spell you cast and when making an attack roll
with one.
Spell
save DC = 8 + your proficiency bonus + your Charisma modifier
Spell
attack modifier = your proficiency bonus + your Charisma modifier
Variant
within the variant: you
could choose to draw
your spells from the bard spell list rather than from the sorcerer
one; however, the resulting class could come out to be too similar to
the common bard, so be advised.
Fratello e sorella, guerriero e ladra del gruppo (ma pochi fratelli gradirebbero di vedere la sorella andare in giro in mutande davanti a mostri sbavanti, credo), si rendono conto che al party manca uno stregone e implorano il master di poter modificare il proprio background.
Fratello e sorella, guerriero e ladra del gruppo (ma pochi fratelli gradirebbero di vedere la sorella andare in giro in mutande davanti a mostri sbavanti, credo), si rendono conto che al party manca uno stregone e implorano il master di poter modificare il proprio background.
"Ma il nonno era un mezzo-drago, non te l'avevamo detto?"
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